Nästa generation fordon är batteridrivna

Det har på senare år blivit allt tydligare att fossila bränslen inte är en framtidssäker lösning till våra fordonsbränslen. De skadar miljön och avger giftiga gaser i luften som gör människor sjuka. Dessutom förkortar de mänsklighetens och olika djurarters livslängd genom att höja jordens temperatur – så kallad global uppvärmning. Global uppvärmning är dock inte ett trivialt problem som lite flyttstädning i Växjö kan städa bort, utan kräver stora gemensamma ansträngningar från mänskligheten. Global uppvärmning smälter glaciärisarna vilket får till följd att den globala havsnivån ökar, med möjliga naturkatastrofer som följd.

Det positiva vi ser nu är att allt fler företag väljer att följa experternas och konsumenternas uppmaningar att gå över till fossilfritt och trenden sprider sig även till den tunga fordonsindustrin. I stort sett majoriteten av biltillverkare har också bytt till batteridrivna fordon istället för bensin och diesel.

Epiroc introducerar sina första batteridrivna gruvmaskiner

Epiroc knoppades av från sin grundare Atlas Copco 2017 och sedan dess har det börjat hända mycket nytt på Epiroc Rock Drills AB. Företaget bygger stora borrmaskiner till såväl dagbrott som gruvindustri. Deras motto ”United by performance, Inspired by innovation”, kan möjligen vara de ledord som tagit Epiroc till det stadiet de befinner sig idag – att bygga en 42 ton tung lastare som drivs helt på elbatteri!

Volkswagen introducerar sina första elbilar

Den klassiska Golfen har kommit tillbaka, med ett drivmedel förpackat i ett batteri. Modellen E-Golf har precis lika bra köregenskaper som VW’s tidigare bensindrivna modeller, men med noll emissionsutsläpp vilket är en underbar nyhet. Batteriet har gått från en lägre kapacitet på 24,2 kWh i tidigare modeller som klarade drygt 20 mil på en laddning, till ett något uppgraderat 35,8 kWh batterikapacitet som klarar ca 30 mil på en laddning. Men detta är bara början och vem vet vilka fantastiska energibesparande funktioner framtidens elbilar kommer att besitta.

Tesla fortfarande störst i försäljning men uppstickare knappar in

Tesla har några år på nacken och ett stort försprång framför många av de andra biltillverkarna som nu i stort sett alla valt att som Tesla helt och hållet sälja eldrivna fordon. Model 3 är den mest sålda av Teslas modeller 2018. Den sålde i hela 145 846 exemplar och har en batterikapacitet på ca 75 kWh som det går att köra 42 mil på. En riktig lyxbil och dessutom miljövänligt alternativ. Ingenjörerna hos Tesla har varit väldigt flitiga i sitt arbete med att göra Model 3 till ett så klimatsmart fordon som möjligt. Via hjulens ”ekrar” induceras ström för att tillgodogöra asynkronmotorn i bilen dess magnetfält. Då finns inget behov av att utnyttja jordens sällsynta metaller. Det är mer klimatsmart och de annars dyrbara och svårtillverkade elmotorerna baserade på permanentmagnet tillverkade av jordartsmetaller slipper tas till bruk.